Relacja z XXIV Krajowej Konferencji Dydaktyków Przedmiotów Przyrodniczych

Opublikowano: 2020-09-29 19:55, Numer artykułu: 31474 , Autor: A.Mądzielewska-Jagodzińska

28 - 29 września 2020 roku dr Agnieszka Grzelakowska - doradca ds. chemii oraz mgr inż Agnieszka Mądzielewska-Jagodzińska - doradca ds. biologii, uczestniczyły w XXIV Krajowej Konferencji Dydaktyków Przedmiotów Przyrodniczych.

Konferencja odbyła się w nietypowy, choć ostatnio powszechnie stosowany sposób, czyli on-line. Może właśnie taka niewymagająca dojazdów formuła pozwoliła na zgromadzenie w jednej przestrzeni, tak licznej grupy dydaktyków - przyrodników ze wszystkich poziomów edukacyjnych.

Tematem, który przewijał się przez obydwa dni konferencji, były ostatnie doświadczenia z nauką zdalną. Bardzo ciekawe wystąpienie otwierające konferencję dotyczące postaw nauczycieli wobec edukacji zdalnej wywołało gorącą dyskusję i pytania o ponowienie badań w sytuacji, w której nabraliśmy już trochę dystansu. Prelekcje poruszające problem jakości kształcenia na odległość odnosiły się zarówno do edukacji szkolnej, jak i akademickiej. I okazało się, że podstawowym problem na każdym etapie edukacji jest brak możliwości nawiązania relacji. Prezentowane projekty pokazały jednak, że można kształcić zdalnie i ciekawie.

Dużo miejsca podczas konferencji zajmowała tematyka zmian klimatycznych – i tu bardzo wyraźnie widać naszą, przyrodników, rolę. Nauka o klimacie i jego szybkich zmianach zaczyna wchodzić w programy nauczania akademickiego, zajmować naukowców, którzy chcą swoją wiedzą i doświadczeniem w tym zakresie dzielić się z innymi.

Następnym problemem spotkania było kształcenie doświadczalne, już od przedszkola. Zaprezentowano imponujące projekty,  pokazujące dzieciom, że nauka nas otacza i musimy z niej korzystać mądrze.

Kolejny aspekt, który został wyraźnie wyartykułowany, to praca z tekstem źródłowym. Dyskusja, która się odbyła, po wykładzie mgr Joanny Lilpop, dra. Marcina M. Chrzanowskiego, pokazała, że tę umiejętność uczeń musi umieć wykorzystać na maturze, ale praca i trening nad nią powinny odbywać się  od najmłodszych lat, oczywiście starannie dobierając teksty.

Serdecznie dziękujemy organizatorom za ogrom nowych wiadomości i umiejętności.