"Historia polskiego i światowego olimpizmu - Od Tokio do Tokio" - relacja po II rundzie konkursu

Opublikowano: 2022-05-10 22:47, Numer artykułu: 53673 , Autor: K.Kultys

Ogólnopolski Konkurs „Historia polskiego i światowego olimpizmu”

II runda

            Internetowy konkurs wiedzy na temat historii startów i sukcesów polskich sportowców na Igrzyskach Olimpijskich nabiera tempa. W kwietniu rozegrana została II runda spotkań w kategorii szkół podstawowych, wraz z jednym zaległym spotkaniem z rundy pierwszej, a z początkiem maja rozpoczęła się III kolejka spotkań. Natomiast w kategorii szkół ponadpodstawowych, wszystko jest już jasne i znamy zwycięzców. Poniżej zapraszamy do szczegółowych relacji z poszczególnych pojedynków. Tabele wszystkich grup oraz zdjęcia uczestników konkursu znajdują się w załączonej galerii. 

            Przypominamy, że nasz konkurs organizowany jest pod Patronatem Polskiego Komitetu Olimpijskiego, we współpracy z Wyższą Szkołą Gospodarki w Bydgoszczy, Miejskim Szkolnym Związkiem Sportowym w Bydgoszczy, Szkolnym Związkiem Sportowym Województwa Kujawsko-Pomorskiego. Do grona instytucji partnerskich, wspierających konkurs dołączyła również Rada Osiedla Osowa Góra w Bydgoszczy.

Wszystkim instytucjom serdecznie dziękujemy za okazaną pomoc w organizacji naszego przedsięwzięcia.

 

KATEGORIA SZKÓŁ PONADPODSTAWOWYCH

 

            Jak wiadomo do konkursu zgłosiły się trzy zespoły: dwa bydgoskie i reprezentacja krakowskiego II LO. W pierwszej rundzie I LO z Bydgoszczy pokonało II LO z Krakowa stosunkiem punktów 23 do 16. Kolejne pojedynki przyniosły końcowe rozstrzygnięcia.

 

I LO Bydgoszcz – XII LO Bydgoszcz    37 : 16

 

Derbowy pojedynek bydgoskich zespołów był wyjątkowy pod każdym względem. Drużyna XII LO, która rozpoczynała zmagania w konkursie wystąpiła w składzie: Michał Tomczak, Szymon Maciejewski i Michał Roszak, opiekunem zespołu był pan Jarosław Szczepaniak.

Obie drużyny od początku grały za dużą pulę, wybierając pytania za 5 i 3 punkty. Należy jednak pamiętać, że błędna odpowiedź daje drużynie przeciwnej możliwość przejęcia pytania i zdobycia dodatkowych punktów. Tak też się stało w tym przypadku i po dwóch rundach I LO prowadziło 18 do 0. Kolejne dwie rundy to dalsze powiększanie przewagi przez zawodników z I LO i wynik 29:3. Runda piąta zdecydowanie dla XII-ki, zdobyli w niej aż 8 punktów. Wynik 29:11. Szósta kolejka to poprawne odpowiedzi obu zespołów (32:16) i jasnym się stało, że mecz wygra I LO. Ostatnia seria pytań nie zmieniła już wiele i mecz zakończył się najwyższym z dotychczasowych wyników: 37 do 16. Drugie zwycięstwo I LO z Bydgoszczy oznacza jednocześnie pierwsze miejsce w konkursie w kategorii szkół ponadpodstawowych.

 

 XII LO Bydgoszcz – II LO Kraków    20 : 20

 

            Spotkanie ubiegłorocznych laureatów, czyli II LO z Krakowa i zdobywców III miejsca w poprzedniej edycji, był tym razem pojedynkiem o drugie miejsce w konkursie, gdyż pierwsze, już wcześniej, zapewnili sobie reprezentanci I LO w Bydgoszczy.

            Pojedynek rozpoczął się od remisu po 5. Oba zespoły odpowiedziały na najtrudniejsze pytania z wybranej kategorii. II runda pytań to ponownie wybory za 5 punktów, ale to drużyna z Bydgoszczy zdobyła aż 10 pkt., odpowiadając na swoje i przejmując pytanie przeciwników. Wynik zatem 15 do 5. Po meczu? Nic z tego. II runda to kontra Krakowa, zdobyte „swoje” 3 i przejęte 5, co powoduje zniwelowanie przewagi do 2 punktów. IV runda pytań na remis, każdy z zespołów odpowiada na pytanie za 3 pkt. Od tego momentu widoczna była zmiana taktyki zespołów. Mając świadomość, że przeciwnicy mogą zdobyć punkty po przejętym pytaniu, uczestnicy zaczęli wybierać pytania za 1 punkt. V seria pytań – Kraków odrabia jeden punkt (18:17), po VI rundzie, gdzie Bydgoszcz zdobywa dwa razy po 1 punkcie wynik brzmi 20:17. Ostatnia kategoria i ostatnie wybory. Drużyna Bydgoska wybiera pytanie za 1 punkt i udziela błędnej odpowiedzi, Kraków również nieprawidłowo na przejęte pytanie. Wynik pozostaje 20:17. Mecz kończą swoim wyborem reprezentanci Krakowa, decydują się na pytanie za 3 punkty i w ostatniej sekundzie przysługującego na odpowiedz czasu, udzielają poprawnej odpowiedzi. Mamy remis po 20.

W związku z tym, że oba zespoły w swoich pojedynkach z I LO zdobyły po 16 pkt. remis mamy również i w klasyfikacji końcowej. Zarówno XII LO z Bydgoszczy, jak i II LO z Krakowa zajmują II miejsce w II edycji Ogólnopolskiego Konkursu „Historia polskiego i światowego olimpizmu – Od Tokio do Tokio” w kategorii szkół ponadpodstawowych. Gratulujemy!!!

 

KATEGORIA SZKÓŁ PODSTAWOWYCH

 

ZSP Rogów Sobócki – SP Smólnik  22 : 6

 

Spotkanie zwycięzcy ubiegłorocznej edycji (Rogów Sobócki), który niespodziewanie przegrał swój pierwszy pojedynek, z drużyną ze Smólnika, która z kolei rozpoczynała swój udział w konkursie (ze względów zdrowotnych pierwszy pojedynek musiał być przełożony) zapowiadał się bardzo interesująco. Tak też było w rzeczywistości. Obie drużyny wykazały się dużą wiedzą. Mecz lepiej rozpoczęli uczniowie ze Smólnika (występujący w następującym składzie: Filip Wiórowski, Adrian Markowski, Kevin Jabłoński, opiekunem zespołu jest Pan Andrzej Kłódkowski) obejmują prowadzenie 3:0 po pierwszej rundzie. Seria II to poprawna odpowiedź uczniów z Rogowa Sobóckiego na pytanie za 1 pkt. i zmniejszenie przewagi do 2 pkt. Seria IV okazała się przełomowa. Rozpoczęła się ona od błędnej odpowiedzi uczniów ze Smólnika, co skutkowało przejęciem pytania i zdobyciem 3 pkt przez Rogów Sobócki. Tym sposobem, zwycięzcy poprzedniej edycji konkursu wyszli na prowadzenie, którego, jak się później okazało, nie oddali już do końca pojedynku. Bardzo ważna była kolejna – V runda pytań, w której obie drużyny zagrały bardzo odważnie, za 5 pkt. Lepiej na tym wyborze wyszli zawodnicy z Rogowa, którzy łącznie zdobyli 10 pkt w tej serii pytań. Tym samym powiększyli przewagę do 11 pkt. Dwie ostatnie rundy to już „bezpieczne” granie i minimalne powiększanie przewagi przez Rogów Sobócki. Ostatecznie, wygrywają oni mecz stosunkiem punktów 22 do 6.

 

SP Smólnik – SP 65 Poznań 0 : 5 (mecz zaległy z I rundy)

 

Zaległe spotkanie z I rundy, pomiędzy drużynami ze Smólnika i Poznania, okazało się niezbyt szczęśliwe dla tej pierwszej drużyny. Wielokrotnie reprezentanci SP w Smólniku byli bliscy przełamania i zdobycia punktu, jednak, na przestrzeni 7 rund nie udała im się ta sztuka. Pomimo wyniku 0:5, rywalizacja nie była jednostronna, a przewaga drużyny z Poznania, wypracowana już po drugiej rundzie pytań (wtedy było 0:4) nie gwarantowała im pewnego zwycięstwa, aż do końca zmagań. Wynik, który okazał się końcowym, widniał już po IV rundzie pytań. Później, pomimo możliwości przejęcia pytań drużyny przeciwnej, żadna z nich nie zdobyła już punktu. Tym samym, aż do ostatniego pytania, uczniowie ze Smólnika, ambitnie próbowali wygrać (wybierając pytanie za 5 pkt.), a reprezentanci Poznania, z niepokojem oczekiwali na odpowiedź przeciwników.

Ostatecznie, 3 konkursowe punkty dopisali sobie zawodnicy z Poznania. Do rozegrania w Grupie A, pozostaje jeszcze jedna seria spotkań, w której o miejsce premiowane awansem do półfinału, zmierzą się: Rogów Sobócki z Poznaniem oraz Smólnik z Nowogardem, jak również zalegle spotkanie Nowogard – Poznań.   

 

SP 141 Warszawa – SP 29 Leonardo Gdańsk   7 : 5

 

            Spotkanie drużyn reprezentujących SP 141 z Warszawy (w składzie: Liliana Strzelczuk, Zofia Kloz, Franciszek Filary, opiekunkami drużyny są Panie: Kamila Kępka i Danuta Gołaszewska-Żuraw) i SP 29 Leonardo z Gdańska, miało bardzo emocjonujący przebieg. Pierwszy punkt zdobyli uczniowie z Warszawy, ale już po kolejnej rundzie to uczniowie z Gdańska prowadzili 3 do 1. III seria pytań przyniosła zwiększenie tej przewagi o 1, do stanu 4:1. Od tego momentu – czwartej rundy pytań, często przełomowej w naszym konkursie, reprezentanci SP 141 zaczęli odrabiać straty. Najpierw punkt po poprawnej odpowiedzi na swoje pytanie za 1 pkt. i jeszcze punkt za pytanie przejęte. V seria pytań przyniosła zmianę na prowadzeniu. Warszawianie poprawnie odpowiadają na pytanie za 3 punkty i wynik brzmiał 6 do 4. VI runda przyniosła powiększenie przewago o 1 punkt i przed ostatnią kolejką wszystko jeszcze było możliwe. Drużyna z Warszawy wybierała pytanie jako pierwsza, zagrała bezpiecznie za 1 i po nieprawidłowej odpowiedzi, przed szansą na zmniejszenie strat stanęli uczniowie z Gdańska. Wykorzystali szansę i wynik brzmiał już tylko 7 do 5 dla Warszawy. Na swoje ostatnie pytanie, drużyna z Gdańska wybrała to o wartości 3 punktów. Poprawna odpowiedz sprawiłaby, że to nad morze powędrowałoby zwycięstwo. Tak się jednak nie stało ani zawodnicy z Gdańska, ani po przejęciu pytania warszawianie, nie udzielili poprawnej odpowiedzi. Tym samym wynik nie uległ już zmianie i to drużyna reprezentująca SP 141 z Warszawy wygrała ten pojedynek.

            W grupie B do rozegrania zostanie tylko jeden pojedynek, ale za to on będzie decydował o awansie do półfinału. Spotkają się w nim drużyny z Warszawy i Piotrkowa Trybunalskiego.

 

PSP Jedlnia Letnisko – PSP „Kuźnia Talentów” Lusówko   21 : 2

 

            II rundę rywalizacji w Grupie C, rozpoczęły drużyny z Jedlni-Letniska i Lusówka. Początek spotkania nie zapowiadał dużej różnicy w końcowym wyniku. Pierwsza runda remisowa, bez punktów, a po drugiej na prowadzenie 1 do 0 wyszli uczniowie z Lusówka. Było to ich ostatnie prowadzenie w tym meczu. Dziewczyny, reprezentujące szkołę podstawową w Jedlni-Letnisko, najpierw zdobyły 4 punkty (3 za swoje pytanie i 1 za przejęte), a w kolejnej serii dołożyły jeszcze 3, przy jednym punkcie zdobytym przez Lusówko. W tym momencie wynik brzmiał 7 do 2 dla Jedlni-Letnisko. Niezwykle ważna, dla losów spotkania, okazała się seria V. Prowadzący zespół zdobył w niej 6 punktów (3+3) i powiększył przewagę do 11 punktów. W VI serii pytań, oba zespoły wybrały pytania za 3 pkt. i oba na nie nie odpowiedziały, ale na przejęciu pytania bardziej skorzystały dziewczęta z Jedlni-Letniska i wynik brzmiał 16:2. W tym momencie znaliśmy już zwycięzcę pojedynku. Dzięki temu, oba zespoły, już bez presji, wybrały najtrudniejsze pytania za 5 pkt. i ponownie nie odpowiedziały na swoje pytania, ale drużyna z Jedlni-Letniska udzieliła poprawnej odpowiedzi na pytanie przejęte i ustaliła wynik meczu na 21 do 2.

Omawiany pojedynek, na co nie wskazuje wynik końcowy, był bardzo emocjonujący i trzymający w napięciu.

 

SP 2 Bydgoszcz – ZSP Wola Zabierzowska    2 : 7

 

            Spotkanie SP 2 z Bydgoszczy i ZSP z Woli Zabierzowskiej, kończył II serię zmagań w grupie C. Spotkanie rozpoczęło się od remisu 0:0 po pierwszej rundzie. Po II serii pytań na prowadzenie wyszli młodzi uczniowie z Bydgoszczy, udzielając poprawnej odpowiedzi na pytanie za 1 pkt. To samo miało miejsce w III rundzie, po której wynik brzmiał 2:0 dla Bydgoszczy. IV kolejka pytań, jak to często ma miejsce w naszym konkursie, okazała się momentem zwrotnym w rywalizacji. To uczniowie z Woli Zabierzowskiej poprawnie odpowiedzieli na pytanie za 3 pkt. i objęli prowadzenie w meczu. Kolejna seria pytań nie przyniosła zmiany rezultatu. Dopiero w VI kolejce pytań drużyna z Woli Zabierzowskiej zdobyła kolejny punkt. Przed ostatnią serią wynik brzmiał 2:4 i każdy scenariusz był jeszcze realny. Przywilej wyboru pytania w ostatniej kategorii przypadał drużynie z Bydgoszczy. Wybrali oni pytanie za 3 pkt. i nie udzielili poprawnej odpowiedzi. Po przejęciu pytania, zawodnicy z Woli Zabierzowskiej dobrze odpowiedzieli na to pytanie i powiększyli swoje prowadzenie do stanu 7:2 i to oni wybierali ostatnie pytanie. W tym miejscu pojawiły się elementy rozgrywek taktycznych, a wybór pytania podyktowany był aktualnym wynikiem. Drużyna poprosiła o pytanie za 3 pkt. co w przypadku braku poprawnej odpowiedzi (co też miało miejsce) i zdobyciu punktów przez Bydgoszcz w przypadku odpowiedzi na przejęte pytanie (to się nie sprawdziło), i tak nie spowodowałoby utraty prowadzenia, a co za tym idzie i zwycięstwa w meczu.

Ostatecznie, mecz zakończył się zwycięstwem Woli Zabierzowskiej 7:2. Przed zespołami ostatnia seria spotkań, które zdecydują o tym, kto wystąpi w półfinale i utrzyma szanse na wygranie konkursu.

 

III runda spotkań

 

Od poniedziałku, 9 kwietnia, ruszyła trzecia runda spotkań we wszystkich czterech grupach w kategorii szkół podstawowych. To ona przyniesie końcowe rozstrzygnięcia i ustali skład półfinałowych pojedynków. Zapraszamy do relacji z pojedynków, które odbyły się w poniedziałek 9 maja.

 

ZSP Rogów Sobócki – SP65 Poznań    19 : 1

 

            III runda spotkań w Konkursie Olimpijskim rozpoczęła się od rywalizacji Rogowa Sobóckiego z SP 65 z Poznania. Ubiegłoroczni zwycięzcy konkursu byli bardzo skuteczni w pierwszej części rywalizacji. Odpowiadali zarówno na swoje pytania, jak również na pytania przejęte i po IV rundzie pytań prowadzili 18:0. Od tego momentu coś się zacięło w dobrze funkcjonującym mechanizmie i w końcowych trzech rundach uzbierali tylko 1 punkt. Nie przeszkodziło im to jednak odnieść wyraźnego zwycięstwa. Młodzi uczestnicy z Poznania nie mogli tym razem złapać odpowiedniego rytmu odpowiedzi na pytania, szczególnie te wybierane przez siebie. Często byli blisko poprawnych odpowiedzi, czasami ich informacje były niepełne, co skutkowało brakiem punktów. Co najważniejsze ambitnie i Fair walczyli do samego końca, co zaowocowało zdobyciem honorowego punktu w rundzie V. Więcej niestety się nie udało. Zwycięzcy dopisują sobie 3 punkty i wciąż liczą się w rywalizacji o awans do półfinału. Drużynie z Poznania pozostał ostatni pojedynek (zaległe spotkanie z SP 3 z Nowogardu).

 

SP 3 Nowogard – SP Smólnik    7 : 3

 

            Przedostatni pojedynek w Grupie A był niezwykle istotny dla układu tabeli. Drużyna z Nowogardu, która miała na koncie 3 punkty, chciała pozostać na zwycięskim kursie i powiększyć swój dorobek o kolejne 3 pkt. Ich przeciwnicy ze Smólnika, nie mający w dorobku żadnego zwycięstwa, chcieli godnie zakończyć swój udział w konkursie.

W tym meczu mieliśmy okazję zobaczyć pojedynek drużyny żeńskiej (Nowogard) z drużyną męską (Smólnik). Od bardzo mocnego uderzenia rywalizację zaczęła drużyna z Nowogardu, 6:0 po I rundzie (swoje pytanie za 5 pkt. i przejęta z 1). Druga seria pytań na remis po 1. Dwie kolejne serie nie przynosiły zmiany rezultatu, obie drużyny notowały błędne lub też niepełne odpowiedzi, co również, zgodnie z przyjętym regulaminem, nie przynosi punktów. W V kolejce pytań zawodnicy ze Smólnika zdobywają swój drugi punkt i stan rywalizacji jest 7:2. VI seria bez dobrych odpowiedzi i przed uczestnikami ostatnia seria. Ponownie wszystko jest możliwe. Jako pierwszy wybiera pytanie i odpowiada zespół z Nowogardu. Pytanie za 1 pkt. i, niestety, błędna odpowiedź. Smólnik przejmuje pytanie i odpowiada poprawnie. Już tylko 7:3 i to oni mają wszystko w swoich rękach. Zgodnie z duchem rywalizacji i sportowa chęcią zwycięstwa, chłopcy proszą o pytanie za 5 pkt. Ono okazuje się naprawdę warte swojej ceny (punktowej) i drużyna nie potrafi udzielić poprawnej odpowiedzi. Nowogard, który przejął pytanie, również nie zna odpowiedzi. Nie ma to jednak już większego znaczenia, gdyż i tak zostają zwycięzcami tego meczu.

Przed ostatnim pojedynkiem (zaległym z II rundy) z Poznaniem, zawodniczki z Nowogardu, urastają do rangi faworytek tej grupy, mając na koncie 6 pkt. i jeden mecz do rozegrania. Na ich ewentualne potknięcie czeka zespół z Rogowa Sobóckiego, ale również i zawodnicy z Poznania wciąż pozostają w grze. Ten ostatni pojedynek zostanie rozegrany 23 maja, początek o godz. 9.50 w wirtualnej przestrzeni MS Teams. Zawodnikom ze Smólnika dziękujemy za udział w konkursie i gratulujemy dużej wiedzy, sportowej postawy i respektowania zasady Fair Play.    

 

SP 141 Warszawa – SP 11 Piotrków Trybunalski     8 : 2

 

                Ostatnim pojedynkiem w grupie B (trzyzespołowej) było bezpośrednie spotkanie dwóch zainteresowanych zespołów. SP 141 z Warszawy i SP 11 z Piotrkowa Trybunalskiego. Oba zespoły miały na koncie po 3 pkt. i równe szanse na awans do półfinału.

Początek tradycyjnie, na remis. 1:1 po pierwszej rundzie. W drugiej Warszawa wychodzi na jednopunktowe prowadzenie, które w kolejnej rundzie zwiększa o następny punkt. Do tego momentu obie ekipy grają bardzo zachowawczo i bezpiecznie, wybierając tylko pytania za 1 pkt. W IV serii drużyna z Piotrkowa chciała zaryzykować, wybrała pytanie za 3 pkt. i niestety udzieliła błędnej odpowiedzi. Drużyna z Warszawy przejęła pytanie i znacząco powiększyła przewagę do 7:1 na trzy kolejki przed końcem meczu. W piątej rundzie pytań Piotrków odrabia 1 pkt. po odpowiedzi na swoje pytanie i nie wykorzystuje szansy na 3 pkt. po przejęciu pytania zespołu z Warszawy. Była duża szansa na doprowadzenie do stanu 7:5, a tak wciąż 7:2. Po VI serii bez zmian, obie drużyny błędnie odpowiadały, z tym, że Piotrków Trybunalski grał va banque ryzykując pytanie za 5 pkt. I tradycyjnie w kolejce spotkań, emocje były do ostatniej kolejki, która miała zdecydować o zwycięstwie.

Drużyną wybierającą pytanie był zespół z Warszawy. Pytanie za 1 pkt. i poprawna odpowiedź. Niezwykle cenny punkt, gdyż to on zdecydował o zwycięstwie, gdyż różnica punktowa wzrosła do 6, a przeciwnicy mogli zdobyć maksymalnie 5, za prawidłowa odpowiedź. Tak się nie stało i dzięki, zwycięstwu 8:2 reprezentacja Szkoły Podstawowej nr 141 z Warszawy, jako pierwsza spośród startujących zespołów, stała się półfinalistą konkursu. Gratulujemy.

       Gratulujemy również dwóm pozostałym drużynom z tej grupy, czyli drużynie z SP nr 11 w Piotrkowie Trybunalskim i SP nr 29 Leonardo z Gdańska. Już dziś zapraszamy ich do kolejnej edycji turnieju.

 

 

Zakończenie rywalizacji w pozostałych grupach planowane jest na 23 maja 2022 r. Wtedy też poznamy pełną listę półfinalistów konkursu.

Zapraszamy do śledzenia relacji z tych spotkań.

 

 

 

 

Doradcy metodyczni wychowania fizycznego MOEN Bydgoszcz

Jacek Kotecki

Grzegorz Dzięciołowski

Krzysztof Kultys.