Sprawozdanie nr 1 z pracy SCWEW

Opublikowano: 2021-10-11 12:21, Numer artykułu: 44453 , Autor: ŁKO
a

Specjalistyczne Centrum Wspierania Edukacji Włączającej - kolejny etap pracy SCWEW

 

 

 

 

W kolejnym etapie działania zespół SCWEW skupił się na rozpoznawaniu potrzeb i możliwości w zakresie edukacji włączającej w obszarze swojego działania, czyli w 8 bydgoskich, ogólnodostępnych placówkach oświatowych. W kontekście uzyskanych informacji z „Arkuszy wstępnej diagnozy przedszkola / szkoły ogólnodostępnej” powstał uszczegółowiony „Arkusz pogłębionej diagnozy przedszkola /szkoły ogólnodostępnej”. Został on przesłany do placówek, których zadaniem będzie określenie najistotniejszych trudności i oczekiwań.
Na bazie analizy wstępnych diagnoz 8 bydgoskich placówek stwierdzono największe deficyty i trudności w pracy w grupach zróżnicowanych z dziećmi :
- ze spektrum autyzmu, w tym z zespołem Aspergera
- z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim
- z zaburzeniami słuchu oraz
- ze specyficznymi trudnościami w nauce czytania i pisania (dysleksja, dysgrafia i dysortografia)
Wyniki te wraz z efektami pogłębionej diagnozy przedszkola / szkoły ogólnodostępnej posłużą do wypracowania planu i modelu najbliższych działań SCWEW oraz konkretnej i sprecyzowanej realizacji wsparcia.
Dla efektywnej działalności wspierającej edukację włączającą opracowany został model umiejscowienia SCWEW w strukturze współpracujących z nim podmiotów. Do nadrzędnych partnerów wspierających zaliczamy w szczególności organ prowadzący placówki oświatowe czyli Miasto Bydgoszcz oraz Kuratorium Oświaty w Bydgoszczy.
Ważne i godne podkreślenia jest także wypracowanie partnerskich porozumień dotyczących realizacji zadań wspomagających SCWEW przez Miejski Ośrodek Edukacji Nauczycieli w Bydgoszczy oraz Poradnię Psychologiczno – Pedagogiczną nr 1. Istotną rolą współpracy z MOEN w Bydgoszczy będzie między innymi: wykorzystanie doświadczenia nauczycieli konsultantów, specjalistów i doradców metodycznych w prowadzeniu szkoleń, konsultacji metodycznych oraz poszukiwania rozwiązań poszerzających ofertę konkretnego wsparcia w ramach SCWEW. W zakresie współpracy z PPP nr 1 w Bydgoszczy liczymy na udział specjalistów między innymi w diagnozach indywidualnych uczniów, rozpoznawaniu potrzeb i możliwości uczniów oraz pomocy w planowaniu i realizacji celów terapeutycznych.
Równolegle odbywają się rozmowy z dyrektorami szkół i szkolenia rad pedagogicznych w zakresie rozumienia edukacji włączającej. Miało to miejsce już w następujących placówkach oświatowych :


Specjalny Ośrodek Szkolno – Wychowawczy nr 3
Przedszkole nr 11
Przedszkole nr 20
Szkoła Podstawowa nr 27
Technikum nr 4 w Zespole Szkól Chemicznych

Informację przygotował: Krzysztof Nowaczyk, SCWEW Bydgoszcz