Ćwiczenia te uczą posługiwania się obiema rękoma jednocześnie tzw. integracja bilateralna. Umiejętność efektywnego wykorzystania w działaniu obu rąk jest szczególnie ważna podczas wykonywania większości czynności motorycznych. Począwszy od prostych manipulacji, zabawy konstrukcyjne przez czynności samoobsługowe, posługiwanie się narzędziami aż do bardziej precyzyjnych jak umiejętność pisania.

Po wykształceniu się lateralizacji jedna ręka będzie pełniła funkcję dominującą, druga – pomocniczą. Podczas np. cięcia nożyczkami dziecko jedną ręką (dominującą) trzyma nożyczki, drugą papier. Dopiero współpraca obu rąk pozwala na efektywne wykonanie czynności. Podobnie jest podczas pisania, rysowania. Dziecko w ręce dominującej trzyma narzędzie pisarskie, drugą zaś przytrzymuje kartkę. Trudności w integracji bilateralnej mogą wskazywać również na zakłócenia w przekraczaniu linii środkowej ciała.

Można zauważyć wtedy, że dziecko używa każdej ręki oddzielnie a wszelkie czynności wykonywane w linii środkowej sprawiają mu kłopot.

Poniżej kilka przykładów zabaw – ćwiczeń wspomagających usprawnianie współpracy obu rąk:

• czynności samoobsługowe – wiązanie bucików, zapinanie guzików,

 

wkładanie i zdejmowanie ubrań, spożywanie posiłków, czynności higieniczne,

 

• „supełkowe zabawy” – wiązanie i rozwiązywanie supełków,

 

• wyszywanki bez iły,

 

• nawlekanie korali,

 

• przerzucanie sprężyny z jednej ręki do drugiej,

 

• wycinanie nożyczkami przytrzymując ręką pomocniczą kartkę,

 

• przesypywanie ryżu, kaszy z kubeczka do kubeczka

 

• zabawy z woreczkami sensorycznymi, które przedstawiam w poniższym filmiku gdzie

 

znajdziecie Państwo instrukcję wykonania woreczków krok po kroku oraz przekłady

 

zabaw z nimi.

 

Doradca metodyczny ds. kształcenia specjalnego mgr. Marzenna Duczmal

 

Film "Woreczki sensoryczne" (link)