Specjalistyczne Centrum Wspierania Edukacji Włączającej (SCWEW) ponownie w Bydgoszczy

Opublikowano: 2025-10-30 10:06, Numer artykułu: 104224

Kontynuacja działalności SCWEW w Bydgoszczy w latach 2025-2026 jest wynikiem ciągłego poszukiwania odpowiedzi na narastające wyzwania oświatowe, koncentrujące się na pytaniu: jak zapewnić wysoką jakość edukacji dla wszystkich uczniów, niezależnie do jakiej szkoły, czy przedszkola uczęszczają?

Podstawowym założeniem nowego modelu edukacji (edukacji włączającej) jest dzielenie się wiedzą i doświadczeniami nauczycieli i specjalistów placówek specjalnych z nauczycielami przedszkoli i szkół ogólnodostępnych w celu wspólnego poszukiwania jak najlepszych rozwiązań do zapewnienia każdemu dziecku sukcesów rozwojowych i edukacyjnych na miarę indywidualnych potrzeb i możliwości.

Realizowane od września 2025 r. przedsięwzięcie to: „Budowa skoordynowanego systemu pomocy specjalistycznej opartego na Specjalistycznych Centrach Wspierających Edukację Włączającą” na podstawie decyzji Ministra Edukacji FERS.01.06-IP.05-0003/23 z dnia 28 marca 2024 r., w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027 współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027.

Działalność SCWEW w Bydgoszczy będzie procesem wieloetapowym. W pierwszym etapie zaplanowaliśmy do realizacji następujące zadania:

  • Formalne ukonstytuowanie SCWEW, założenie strony internetowej i powstanie logo
  • Przeprowadzenie szkoleń Rad Pedagogicznych w pięciu bydgoskich placówkach objętych wsparciem w celu zapoznania z ideą i modelem SCWEW oraz określeniem zasad współpracy pomiędzy placówką a SCWEW
  • Zainicjowanie współpracy z instytucjami partnerskimi: Poradniami Psychologiczno - Pedagogicznymi, Miejskim Ośrodkiem Edukacji Nauczycieli, uczelniami wyższymi, organizacjami pozarządowymi oraz placówkami pomocy społecznej
  • Przeprowadzenie indywidualnych konsultacji eksperckich dla dyrektorów przedszkoli i szkół oraz pedagogów specjalnych
  • Przeprowadzenie diagnoz pogłębionych w przedszkolach i szkołach ogólnodostępnych objętych wsparciem SCWEW
  • Przygotowanie raportów z przeprowadzonych diagnoz pogłębionych
  • Opracowanie zbiorczego planu wsparcia przedszkoli i szkół ogólnodostępnych w odniesieniu do zdiagnozowanych potrzeb

W ramach realizacji kolejnych etapów działalności SCWEW, które będziemy sukcesywnie opisywać przewidziano także m.in.:

  • Konsultacje eksperckie dla nauczycieli, rodziców i dyrektorów
  • Superwizje koleżeńskie i zajęcia otwarte w placówkach
  • Przeprowadzenie indywidualnych diagnoz specjalistycznych
  • Organizacja szkoleń i warsztatów tematycznych
  • Utworzenie Wypożyczalni sprzętu specjalistycznego i pomocy dydaktycznych
  • Rozpowszechnianie idei SCWEW w kampanii społecznej wspierającej edukację włączającą
  • Zorganizowanie konferencji naukowej promującej edukację włączającą

Struktura organizacyjna SCWEW

przy Specjalnym Ośrodku Szkolno–Wychowawczym nr 3

Bydgoszcz, Graniczna 12

https://www.scwew.bydgoszcz.pl/

Aleksandra Kotecka – lider zespołu SCWEW Bydgoszcz

Jolanta Wierzbińska – ekspert ds. edukacji włączającej

Anna Bonisławska – ekspert ds. edukacji włączającej

Dorota Firmowska – ekspert ds. technologii wspomagających

Krzysztof Nowaczyk – ekspert ds. informacji i ewaluacji

oraz

Koordynatorzy ds. edukacji włączającej i współpracy ze SCWEW
w 5 bydgoskich placówkach ogólnodostępnych:

Elwira Chazbijewicz

Przedszkole nr 49

Dorota Sosnowska

Szkoła Podstawowa nr 17

Dagmara Owsianik

Szkoła Podstawowa nr 37

Ewa Chojnacka

Szkoła Podstawowa nr 66

Daria Wojtkiewicz

Branżowa Szkoła I Stopnia Nr 12 Samochodowa

 

Ponowne uczestnictwo i powierzenie zadań w „Budowie skoordynowanego systemu pomocy specjalistycznej opartego na Specjalistycznych Centrach Wspierających Edukację Włączającą” jest dla nas ogromnym wyróżnieniem. Korzystając z wcześniejszych doświadczeń i reagując na dynamikę nowych wyzwań w polskiej edukacji będziemy aktywnie wspierać model edukacji włączającej, która bazuje na przekonaniu, że wszyscy uczniowie w szkole mają zapewnione warunki do nauki i rozwoju, uwzględniające ich indywidualne potrzeby i możliwości, a nauczyciele są przygotowani do codziennego prowadzenia zajęć w grupach zróżnicowanych.

Krzysztof Nowaczyk - ekspert ds. informacji i ewaluacji SCWEW