Seminarium i lekcja otwarta poświęcona metodologii STEAM

Opublikowano: 2025-05-21 15:04, Numer artykułu: 98606 , Autor: J.Gralak

STEAM w praktyce: otwarta lekcja i seminarium metodyczne w Szkole Podstawowej nr 41 w Bydgoszczy

21 maja w Szkole Podstawowej nr 41 w Bydgoszczy odbyła się wyjątkowa lekcja otwarta połączona z seminarium metodycznym, zorganizowana wspólnie z Miejskim Ośrodkiem Edukacji Nauczycieli (MOEN). Spotkanie poświęcone było innowacyjnej metodologii STEAM, integrującej naukę, technologię, inżynierię, sztukę i matematykę, a jego centralnym elementem był interdyscyplinarny projekt uczniowski „Morderstwo w Orient Expressie”.

Inspirujące otwarcie i prezentacja projektu

Spotkanie rozpoczęło się w holu III piętra od wystąpienia dyrektora SP 41, pana Wojciecha Konarskiego, który przedstawił genezę wdrażania metodyki STEAM w szkole, podkreślając znaczenie interdyscyplinarnego podejścia do edukacji. Następnie pani Joanna Gralak – nauczycielka i jedna z koordynatorek projektu – wprowadziła uczestników w założenia i przebieg przedsięwzięcia edukacyjnego realizowanego z uczniami klasy siódmej.

STEAM w praktyce – lekcje otwarte

Część warsztatowa obejmowała dwie lekcje pokazowe:

  • Pierwszą lekcję (matematyka, informatyka, programowanie) poprowadziła pani Katarzyna Fredyk. Uczniowie pracowali z Ozobotami, obliczali średnie prędkości, przeliczali jednostki i programowali trasę pociągu na specjalnie zaprojektowanej makiecie.
  • Druga lekcja, prowadzona przez panią Joannę Gralak, łączyła język angielski i informatykę. Uczniowie tłumaczyli zagadki związane z treścią lektury na język angielski, tworzyli formularze online oraz kody QR, dzięki którym makieta nabierała cyfrowego wymiaru, a także nagrywali przejazd Ozobota przez makietę.

Projekt: „Morderstwo w Orient Expressie”

Projekt uczniowski oparty na lekturze Agathy Christie łączył różne przedmioty i komponenty STEAM:

  • Nauki ścisłe (Science): Uczniowie badali zasady działania robotów edukacyjnych, analizowali zależności między czasem, drogą i prędkością.
  • Technologia: Tworzenie formularzy, kodów QR oraz filmowa dokumentacja projektu.
  • Inżynieria: Projektowanie i testowanie trasy pociągu, planowanie zatrzymań Ozobota.
  • Sztuka i język polski: Praca z tekstem literackim, tworzenie elementów scenograficznych i fabularnych makiety.
  • Matematyka: Przeliczanie jednostek, obliczenia związane ze skalą, proporcje.

Dodatkowo uczniowie wykorzystywali wiedzę z geografii, lokalizując trasę Orient Expressu na mapie Europy i analizując ukształtowanie terenu.

Ewaluacja i wystąpienia MOEN

Po zakończeniu lekcji uczestnicy wzięli udział w ewaluacji projektu oraz seminarium z udziałem przedstawicieli MOEN. Dyrektor ośrodka, pan Michał Laskowski, wygłosił prelekcję pt. „STEAM w przestrzeni miejskich placówek”, podkreślając znaczenie wspierania innowacyjnych metod nauczania w bydgoskich szkołach.

Panie Krystyna Tomecka i Monika Mojsiewicz – doradczynie metodyczne MOEN – zaprezentowały ofertę szkoleniową oraz przykładowe scenariusze zajęć STEAM, odpowiadając na pytanie: „STEAM i co dalej?”

 

Wydarzenie było nie tylko okazją do zaprezentowania efektów pracy uczniów i nauczycieli, ale przede wszystkim inspiracją dla pedagogów zainteresowanych wdrażaniem metod aktywizujących i interdyscyplinarnych w swojej codziennej praktyce. Spotkanie pokazało, że STEAM to nie moda, lecz skuteczna odpowiedź na potrzeby współczesnej szkoły – szkoły, która uczy przez działanie, integruje wiedzę i rozwija kluczowe kompetencje przyszłości.