Lekcja otwarta w terenie
7 maja 2025 r. w gościnnych progach Muzeum Kanału Bydgoskiego odbyła się niezwykła lekcja języka polskiego. Wzięła w nich udział klasa VIII a ze Szkoły Podstawowej nr 13.
Celem tego przedsięwzięcia było ukazanie pracy nauczycieli przedmiotów humanistycznych nad rozwijaniem kreatywności oraz krytycznego myślenia uczniów. Zajęcia, które poprowadziłyśmy, był to przykład łączenia zagadnień programowych z języka polskiego, muzyki i plastyki dla tworzenia najlepszych warunków do nauki dla naszych uczniów.
Lekcja na temat Kanał zanurzony w czasie była drugą z cyklu, dla którego motywem przewodnim było określenie POMIĘDZY. Tym razem nasze zainteresowanie dotyczyło czasu: Przeszłości, Teraźniejszości i Przyszłości.
Lekcja rozpoczęła się od zwiedzania wystawy, która poświęcona jest temu niezwykłemu szlakowi wodnemu.
Następnie uczniowie zastanawiali się nad znaczeniem teminu dziedzictwo, weryfikowali swoje definicje z zapisanymi w słowniku i tekście poetyckim.
Kolejnym etapem pracy była refleksja nad tekstem piosenki o Bydgoszczy pt. "Echo miasta".
Instalacja "Kanał zamknięty w czasie" połączyła historię, j.polski i sztukę, pozwalając uczniom wyrazić kreatywność i refleksję nad Kanałem Bydgoskim. Uczniowie w grupach stworzyli artystyczne kapsuły czasowe, takie jak „Przeszłość w przyszłości”, „Brudna historia” czy „Kosmos w wodzie”, w których umieścili symboliczne przedmioty, rysunki i fragmenty tekstów. Projekt ten stał się oryginalnym sposobem na uchwycenie dziedzictwa kanału oraz jego znaczenia dla regionu.
Uczniowie na zakończenie zajęć dokonali ich ewaluacji i stwierdzili, że było to ciekawe doświadczenie, zupełnie inne niż w szkolnej ławce.
Małgorzata Acalska, Katarzyna Wesołowska, Dorota Chorobińska