Lekcja otwarta w terenie

Opublikowano: 2025-06-09 15:10, Numer artykułu: 99694 , Autor: M.Acalska

7 maja 2025 r. w gościnnych progach Muzeum Kanału Bydgoskiego odbyła się niezwykła lekcja języka polskiego. Wzięła w nich udział klasa VIII a ze Szkoły Podstawowej nr 13.

Celem tego przedsięwzięcia było ukazanie pracy nauczycieli przedmiotów humanistycznych nad rozwijaniem kreatywności oraz krytycznego myślenia uczniów. Zajęcia, które poprowadziłyśmy, był to przykład łączenia zagadnień programowych z języka polskiego, muzyki i plastyki dla tworzenia najlepszych warunków do nauki dla naszych uczniów.

Lekcja na temat Kanał zanurzony w czasie była drugą z cyklu, dla którego motywem przewodnim było określenie POMIĘDZY. Tym razem nasze zainteresowanie dotyczyło czasu: Przeszłości, Teraźniejszości i Przyszłości.

Lekcja  rozpoczęła się od zwiedzania wystawy, która poświęcona jest temu niezwykłemu szlakowi wodnemu. 

Następnie uczniowie zastanawiali się nad znaczeniem teminu dziedzictwo, weryfikowali swoje definicje z zapisanymi w słowniku i tekście poetyckim.

Kolejnym etapem pracy była refleksja nad tekstem piosenki o Bydgoszczy pt. "Echo miasta".

Instalacja "Kanał zamknięty w czasie" połączyła historię, j.polski i sztukę, pozwalając uczniom wyrazić kreatywność i refleksję nad Kanałem Bydgoskim. Uczniowie w grupach stworzyli artystyczne kapsuły czasowe, takie jak „Przeszłość w przyszłości”, „Brudna historia” czy „Kosmos w wodzie”, w których umieścili symboliczne przedmioty, rysunki i fragmenty tekstów. Projekt ten stał się oryginalnym sposobem na uchwycenie dziedzictwa kanału oraz jego znaczenia dla regionu.

Uczniowie na zakończenie zajęć dokonali ich ewaluacji i stwierdzili, że było to ciekawe doświadczenie, zupełnie inne niż w szkolnej ławce.

 

Małgorzata Acalska, Katarzyna Wesołowska, Dorota Chorobińska