Superwizje dla nauczycieli matematyki

Opublikowano: 2024-10-02 13:43, Numer artykułu: 86130 , Autor: B.Guz

Superwizje dla nauczycieli matematyki są istotnym elementem wsparcia zawodowego, umożliwiają nauczycielom omówienie i zrozumienie trudnych sytuacji związanych z ich codzienną pracą. To spotkania, podczas których uczestnicy mają możliwość dzielenia się swoimi doświadczeniami, analizowania relacji z uczniami, rodzicami czy innymi członkami zespołu nauczycielskiego oraz poszukiwania skutecznych rozwiązań pojawiających się problemów. Superwizje mają ogromny potencjał poprawy jakości pracy, zarówno pod względem merytorycznym, jak i emocjonalnym, co w efekcie wpływa pozytywnie na uczniów i całe środowisko szkolne. Regularne spotkania w niewielkich grupach zapewniają przestrzeń na głęboką analizę trudnych sytuacji i rozwijanie skutecznych strategii pracy dydaktycznej oraz wychowawczej.

 

Cele Superwizji

  1. Poprawa jakości relacji: Jednym z kluczowych elementów superwizji jest poprawa relacji, zarówno na poziomie nauczyciel-uczeń, jak i nauczyciel-rodzic. Dzięki analizie przypadków i refleksji nad interakcjami, nauczyciele mogą lepiej zrozumieć potrzeby uczniów, reagować na ich trudności i budować bardziej konstruktywne, oparte na zaufaniu relacje.
  2. Pomoc w doborze metod pracy: Spotkania mają na celu wsparcie nauczycieli w wyborze odpowiednich metod nauczania i podejścia dydaktycznego, które będą efektywnie odpowiadały na potrzeby ich uczniów. Dzięki współpracy z psychologiem oraz wymianie doświadczeń z innymi nauczycielami, uczestnicy mogą lepiej dopasować swoje działania do konkretnych sytuacji.
  3. Zapobieganie wypaleniu zawodowemu: Stres związany z pracą nauczyciela może prowadzić do wypalenia zawodowego. Superwizje dają przestrzeń na odreagowanie emocji, wyrażenie frustracji i znalezienie wsparcia w grupie, co pozwala na zwiększenie odporności psychicznej i utrzymanie wysokiej motywacji do pracy.
  4. Zwiększenie efektywności uczenia: Lepsze radzenie sobie z trudnymi sytuacjami w pracy pedagogicznej oraz rozwój umiejętności wychowawczych bezpośrednio wpływają na skuteczność nauczania. Uczestnicy mogą wspólnie analizować, jakie podejścia przynoszą najlepsze efekty i jak wprowadzać innowacje dydaktyczne.
  5. Doskonalenie umiejętności w radzeniu sobie w trudnych sytuacjach wychowawczych: Superwizje stawiają duży nacisk na rozwój umiejętności radzenia sobie w sytuacjach kryzysowych czy konfliktowych z uczniami. Uczestnicy uczą się, jak reagować na trudne zachowania, zapobiegać eskalacji konfliktów oraz wspierać uczniów w rozwoju emocjonalnym i społecznym.

 

Korzyści wynikające z udziału nauczycieli matematyki w superwizjach są wielowymiarowe, obejmując zarówno rozwój zawodowy, jak i osobisty. Oto główne z nich:

  1. Wsparcie emocjonalne i zawodowe: Superwizje dają nauczycielom przestrzeń do odreagowania stresu i frustracji wynikających z trudnych sytuacji zawodowych. Możliwość podzielenia się swoimi problemami z innymi, zrozumienie, że nie są w nich osamotnieni, oraz wsparcie od doświadczonych kolegów i psychologa pomaga w radzeniu sobie z emocjami.
  2. Zapobieganie wypaleniu zawodowemu: Regularne spotkania i praca nad swoimi emocjami pomagają nauczycielom radzić sobie z codziennym stresem, co zmniejsza ryzyko wypalenia zawodowego. Refleksja nad trudnymi sytuacjami i uczenie się, jak je rozwiązywać, pozwala nauczycielom zachować entuzjazm i motywację do pracy.
  3. Rozwój umiejętności interpersonalnych: Uczestnicy superwizji doskonalą swoje umiejętności w budowaniu relacji zarówno z uczniami, jak i z rodzicami. Dzięki pracy nad trudnymi przypadkami uczą się, jak lepiej komunikować się, radzić sobie w konfliktowych sytuacjach oraz budować atmosferę zaufania i wzajemnego szacunku.
  4. Lepsze radzenie sobie w sytuacjach wychowawczych: Superwizje pozwalają nauczycielom analizować trudne przypadki wychowawcze i zyskiwać perspektywę na to, jak skutecznie reagować na problemy uczniów. Uczą się nowych technik i podejść, które pomagają radzić sobie w sytuacjach kryzysowych oraz skutecznie wspierać uczniów w ich rozwoju.
  5. Rozwój zawodowy: Superwizje sprzyjają ciągłemu doskonaleniu metod dydaktycznych i wychowawczych. Uczestnictwo w takich spotkaniach wspiera nauczycieli w doskonaleniu swoich kompetencji zawodowych, co przekłada się na ich efektywność w pracy. Wymiana doświadczeń z innymi nauczycielami pozwala zdobyć cenne wskazówki i inspiracje.
  6. Zwiększenie efektywności nauczania: Dzięki wspólnej analizie metod nauczania oraz omawianiu sytuacji z klasy, nauczyciele mogą lepiej dopasować swoje strategie dydaktyczne do potrzeb uczniów. Lepsze zrozumienie uczniów i ich trudności prowadzi do wyższego poziomu zaangażowania i skuteczności w nauczaniu, co przekłada się na lepsze wyniki edukacyjne.
  7. Samorozwój i refleksja: Superwizje dają nauczycielom przestrzeń do autorefleksji, czyli zastanowienia się nad własnymi działaniami, podejściem i emocjami. Praca nad sobą w kontekście zawodowym przyczynia się do rozwoju osobistego, co wpływa pozytywnie na samopoczucie oraz jakość życia poza pracą.
  8. Wzajemna inspiracja i współpraca: Nauczyciele mają okazję do wymiany doświadczeń i pomysłów z innymi, co może być inspirujące i motywujące do wprowadzania nowych rozwiązań w pracy. Dzięki temu mogą lepiej radzić sobie z wyzwaniami dydaktycznymi i wychowawczymi, czerpiąc z wiedzy i doświadczeń kolegów po fachu.
  9. Poczucie wspólnoty: Regularne spotkania w małej grupie pozwalają na nawiązanie głębszych relacji z innymi nauczycielami. Wspólne omawianie trudnych przypadków i wzajemne wsparcie buduje poczucie wspólnoty i solidarności, co z kolei wzmacnia siłę psychologiczną uczestników.
  10. Profesjonalna pomoc psychologiczna: Nauczyciele mogą skorzystać z fachowej wiedzy i wsparcia psychologa, który pomaga zrozumieć psychologiczne aspekty relacji z uczniami oraz rodzicami. To pomaga nauczycielom lepiej zrozumieć źródła problemów i znaleźć bardziej skuteczne rozwiązania.

 

Organizacja Spotkań

  • Liczba uczestników: Grupy liczą maksymalnie 8 osób, co zapewnia możliwość aktywnego udziału każdego uczestnika i przestrzeń do dzielenia się swoimi refleksjami.
  • Częstotliwość: Spotkania odbywają się raz w miesiącu, w poniedziałki od 16:30 do 19:30.
  • Prowadzenie: Superwizje prowadzi Lidia Szymańska, psycholog i certyfikowany psychoterapeuta Polskiego Towarzystwa Psychodynamicznego, superwizorka szkoleniowa, posiadająca wieloletnie doświadczenie w prowadzeniu grup terapeutycznych.
  • Terminy: 7.10, 4.11, 2.12, 13.01, 3.02, 10.03, 7.04, 5.05, 2.06.
  • Koszt: 875 zł  (9 spotkań).
  • Miejsce: Miejski Ośrodek Edukacji Nauczycieli, ul. Jana III Sobieskiego 10, 85-060 Bydgoszcz sala nr 40.

Liczba miejsc jest ograniczona. Zgłoszenia przyjmujemy do 3.10.24 r. 

Wypełnienie zgłoszenia nie jest jednoznaczne z zakwalifikowaniem. 

Osoby zakwalifikowane zostaną poinformowane mailowo do dnia 4.10.24 r.

Zapraszamy do udziału w spotkaniach!

Monika Mojsiewicz, Bożena Guz