Sieć współpracy nauczycieli plastyki. Relacja z Biennale Sztuki w Wenecji

Opublikowano: 2024-09-03 18:49, Numer artykułu: 85918 , Autor: K.Wesołowska

W sierpniu 2024 roku członkowie sieci współpracy nauczycieli plastyki uczestniczyli w jednym z najważniejszych wydarzeń w świecie sztuki – Biennale Sztuki Współczesnej w Wenecji. To doskonały wskaźnik współczesnych trendów, prezentujący zarówno uznane dzieła, jak i odważne eksperymenty, a także miejsce wielu dyskusji i poruszania trudnych tematów. Tegoroczna edycja nosi tytułObcokrajowcy są wszędzie”.Kurator jubileuszowego 60. Biennale Adriano Pedrosa pisze tak: „Za tym hasłem stoi świat pełen licznych kryzysów dotyczących przemieszczania się i istnienia ludzi pomiędzy krajami, narodami, terytoriami i granicami, odzwierciedlających niebezpieczeństwa i pułapki związane z językiem i pochodzeniem etnicznym, wyrażających różnice i dysproporcje uwarunkowane tożsamością, narodowością, rasą, płcią, seksualnością, bogactwem i wolnością. W tym krajobrazie wyrażenie »Obcokrajowcywszędzie« ma przynajmniej podwójne znaczenie. Po pierwsze, że dokądkolwiek pójdziesz i gdziekolwiek będziesz, zawsze spotkasz obcokrajowców – oni/my są/jesteśmy wszędzie. Po drugie, że niezależnie od tego, gdzie się znajdziesz, zawsze jesteś naprawdę i w głębi duszy obcokrajowcem.Polski pawilon a wnim instalacja dźwiękowa, Powtarzajcie za mną II w połączeniu z towarzyszącą wystawą Wojciecha Wróblewskiego, stanowił mocny głos na arenie międzynarodowej. Poruszający!  

Intrygująca i inspirująca dla naszej pracy okazała się wystawa Ewy Juszkiewicz, uznawanej za nowy, silny głos w sztuce portretowej. Jej prace, znane również ze współpracy z marką Louis Vuitton, pełne subtelności, a jednocześnie głębokiego niepokoju, są doskonałym materiałem na lekcję plastyki...już nad tym pracujemy! Wspaniały, zmieniający perspektywę  Niemiecki i Amerykański Pawilon.

Doskonała monograficzna wystawa Willema de Kooninga przypomniała o ponadczasowej sile ekspresji jego prac. Pełne dynamiki i intensywności dzieła stanowiły kontrast dla obrazów starych mistrzów, które niezmiennie zachwycają w Galleriedell'Accademia. Obrazy Boscha, Tycjana, Tintoretta, Belliniego i wielu innych, przypominają o nieprzemijającej wartości klasyki, będącej fundamentem dla zrozumienia i docenienia współczesnych eksperymentów artystycznych. 

Wyjazd na Biennale Sztuki Współczesnej w Wenecji był nie tylko okazją do odkrycia najnowszych trendów w sztuce, ale także do głębokiej refleksji nad współczesnymi wyzwaniami i globalnymi zmianami, zwłaszcza w kontekście pracy z uczniami o doświadczeniu migracyjnym.

Dla mnie osobiście ten wyjazd ma ogromne znaczenie – dostarczył nie tylko inspiracji, ale również nowych perspektyw i narzędzi, które bezpośrednio wpływają na moją pracę dydaktyczną.Szczególne podziękowania kieruję do Marty Murawskiej-Gierszewskiej, której pomysły, długie i wnikliwe rozmowy stanowią ważny wkład w planowanie pracy dydaktycznej. 

 

Zapraszamy w tym roku szkolnym do wspólnej wymiany doświadczeń- szczegóły pierwszego spotkania już wkrótce!

Katarzyna Wesołowska

doradca metodyczny w zakresie plastyki dla szkół podstawowych