Seminarium podsumowujące projekt edukacyjny „Wybieram zdrowie! Biologia i Chemia uzależnień”
W dniu 7 kwietnia 2025 roku w siedzibie Miejskiego Ośrodka Edukacji Nauczycieli w Bydgoszczy odbyło się seminarium podsumowujące projekt edukacyjny „Wybieram zdrowie! Biologia i Chemia uzależnień”. Data wydarzenia nie była przypadkowa – zbiegła się z obchodami Światowego Dnia Zdrowia. Inicjatywa zgromadziła uczniów i nauczycieli z dziewięciu szkół. Ponad 90 uczniów aktywnie realizowało projekt w swoich placówkach, a seminarium stało się okazją do zaprezentowania efektów ich kilkumiesięcznej pracy oraz wymiany doświadczeń.
Podczas wydarzenia swoje działania projektowe zaprezentowali uczniowie z czterech bydgoskich szkół: III Liceum Ogólnokształcącego, Szkoły Podstawowej nr 61, Szkoły Podstawowej nr 62 oraz Szkoły Podstawowej nr 58. Tematyka przygotowanych przez nich projektów była niezwykle zróżnicowana i wnikliwie poruszała zagadnienia związane z uzależnieniami. Wśród prezentowanych treści znalazły się m.in. fakty i mity na temat tzw. „bezpiecznych” narkotyków, uzależnienie od nikotyny, wpływ alkoholu, nikotyny i kofeiny na mózg i ciało człowieka, a nawet problematyka uzależnienia od cukru. Uczniowie zaprezentowali rezultaty swojej pracy oraz podzielili się refleksjami na temat współpracy w grupie projektowej. Zaskoczyła nas różnorodność form prezentacji – od plakatów i prezentacji multimedialnych, po filmy, inscenizacje, wywiady ze specjalistami oraz autorskie artykuły. Zaangażowanie i kreatywność młodzieży oraz ich opiekunów zasługują na najwyższe uznanie. Wspólnie doszliśmy do ważnego wniosku: uzależnić można się od wszystkiego, dlatego tak istotne jest budowanie świadomości wśród uczniów oraz otwarta rozmowa na temat zagrożeń, jakie niosą różne formy uzależnień.
Wyjątkowym elementem seminarium były warsztaty poświęcone Debacie Oksfordzkiej prowadzone przez mgr Tomasza Izajasza – nauczyciela historii z III Liceum Ogólnokształcącego im. Adama Mickiewicza w Bydgoszczy. Po krótkim wprowadzeniu w zasady tej formy dyskusji uczniowie, podzieleni na zespoły mieszane złożone z przedstawicieli różnych szkół, przygotowywali argumentację do tezy: Praca grupowa daje większe szanse niż indywidualna. Część grup broniła tej tezy, inne grupy przedstawiały stanowisko przeciwne. Seminarium stało się nie tylko okazją do wymiany doświadczeń w zakresie nauczania metodą projektu (PBL – Project Based Learning), ale również do integracji młodzieży oraz refleksji nad współczesnymi wyzwaniami zdrowotnymi i społecznymi.
Koordynatorkami projektu były doradczynie metodyczne chemii – pani Agnieszka Grzelakowska i pani Kamila Koczorowska oraz doradczynie metodyczne biologii – pani Agnieszka Kołodziejska i pani Agnieszka Mądzielewska-Jagodzińska, które w marcu uczestniczyły w szkoleniu z metody PBL, realizowanym w ramach nowego projektu Erasmus+ „Nauczyciel kreator, czyli metody pracy wspomagające koncepcję głębokiego uczenia się”. Projekt „Wybieram zdrowie! Biologia i Chemia uzależnień” to dopiero początek dzielenia się przez nasze metodyczki wiedzą z innymi nauczycielami i propagowania tej innowacyjnej metody nauczania. Jesteśmy dumni, że wspólnie tworzymy przestrzeń do pracy metodą projektu oraz do rozwoju i świadomego wyboru zdrowego stylu życia! Serdecznie dziękujemy wszystkim uczniom, nauczycielom i opiekunom za zaangażowanie, twórczą energię i gotowość do podejmowania ważnych tematów.