Nowy projekt Erasmus+ realizowany w MOEN
W ramach akcji KA210 – SCH – Partnerstwa na małą skalę w sektorze edukacji szkolnej realizujemy nasz nowy projekt: „Szkoła jako przestrzeń zróżnicowana kulturowo – rekomendacje nauczycieli polskich i francuskich”. Publikacja, która powstanie w wyniku wymiany doświadczeń, będzie zbiorem wywiadów, reportaży, dobrych praktyk, refleksji i analizą konkretnych historii, które często determinują nasz efekt kształcenia w klasach wielokulturowych. Decydującą dla nas inspiracją w wyborze partnera z Unii Europejskiej był odmienny model edukacji dzieci z doświadczeniem migracji. Polskie rozwiązania to model integracyjny, czyli wspólna nauka w jednej klasie, a lekcje językowe są zajęciami dodatkowymi. We Francji obowiązuje model separacyjny, w którym uczniowie migracyjni uczą się w oddzielnych klasach przygotowawczych przez okres co najmniej roku w celu opanowania języka w stopniu przynajmniej dostatecznym.
Różnimy się i to jest niezwykle ciekawe i dopingujące. Przedsmak naszej wspólnej pracy przy tworzeniu publikacji mieliśmy podczas styczniowej wizyty wstępnej w Miejskim Ośrodku Edukacji Nauczycieli. Karolina i David z L.E.A.R.N. Institute wprowadzili nas w kulisy funkcjonowania szkół wielokulturowych w obrębie Paryża. Dziś wyruszamy w podróż, by spotkać się z nauczycielami w francuskich szkołach. Trzymajcie kciuki!