Konferencja: "Po pierwsze: sprawnie czytać!"
Miejski Ośrodek Edukacji Nauczycieli w Bydgoszczy serdecznie zaprasza na bezpłatną konferencję naukowo-metodyczną, która odbędzie się w dniach od 7.12.2020 r. do 10.12. 2020 r., w wykorzystaniem aplikacji MS Teams.
Warunkiem uczestnictwa w konferencji jest wypełnienie formularza zgłoszeniowego na każdy dzień oddzielnie i przesłanie do 3.12.2020 r.
Udział w konferencji zostanie potwierdzony zaświadczeniem.
Program konferencji:
7 grudnia 2020 r. (poniedziałek), godz. 17.00- 18.30
Nauka czytania- wyzwanie początku drogi edukacyjnej dziecka.
Wykład: dr hab. Anna Jakubowicz- Bryx (Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy)
Metodycy radzą. Prowadzenie: Beata Michalik, Krystyna Tomecka, doradczynie metodyczne Miejskiego Ośrodka Edukacji Nauczycieli w Bydgoszczy
8 grudnia 2020 r. (wtorek), godz. 17.00- 18.30
Wykład: Czytelnicza rebelia, czyli a, b, c… - prof. dr hab. Ryszard Koziołek (Uniwersytet Śląski
w Katowicach)
Metodycy radzą. Prowadzenie: Małgorzata Acalska, Anna Nakielska- Kowalska, doradczynie metodyczne Miejskiego Ośrodka Edukacji Nauczycieli w Bydgoszczy
9 grudnia 2020 r. (środa), godz. 17.00- 18.30
Wykład: Czytanie jako praktyka kulturowa. - dr hab. Krzysztof Koc (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza
w Poznaniu)
Wykład: O różnych aspektach procesu czytania. - dr hab. Agnieszka Rypel (Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy)
10 grudnia 2020 r. (czwartek), godz. 17.00- 18.30
Wykład: Czytanie jako kompetencja istotna dla nauk przyrodniczych. - Joanna Lilpop (Uniwersytet Warszawski)
Metodycy radzą. Prowadzenie: dr Agnieszka Grzelakowska, doradczyni metodyczna Miejskiego Ośrodka Edukacji Nauczycieli
Biogramy gości
dr hab. Anna Jakubowicz- Bryx - polska pedagog, dr hab. nauk społecznych, profesor uczelni i kierownik Katedry Pedagogiki Przedszkolnej i Wczesnoszkolnej Wydziału Pedagogiki Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, członek Zespołu Edukacji Elementarnej przy KPN PAN. Autorka wielu publikacji z zakresu edukacji wczesnoszkolnej i przedszkolnej m. in. Świadomość pisma u dzieci pięcioletnich, Kompetencje leksykalne uczniów w edukacji wczesnoszkolnej, Zabawy i gry ortograficzne w edukacji wczesnoszkolnej.
prof. dr hab. Ryszard Koziołek - literaturoznawca, eseista, rektor Uniwersytetu Śląskiego. W 2010 roku otrzymał Nagrodę Literacką Gdynia w kategorii „Eseistyka” za książkę Ciała Sienkiewicza. Studia o płci i przemocy. Wydał również: Zdobyć historię. Problem przedstawienia w „Twarzy księżyca” Teodora Parnickiego (1999), Znakowanie trawy albo praktyki filologii (2011), opracował edycję powieści Tylko Beatrycze Teodora Parnickiego w serii Biblioteka Narodowa (2004). Członek jury Nagrody Literackiej Nike w latach 2012–2015. Stały współpracownik „Tygodnika Powszechnego”. W 2016 jego książka Dobrze się myśli literaturą została uhonorowana Śląskim Wawrzynem Literackim. W 2017 roku otrzymał Nagrodę
im. Kazimierza Wyki za wybitne osiągnięcia w dziedzinie eseistyki oraz krytyki literackiej i artystycznej.
dr hab. Krzysztof Koc - profesor Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Autor książek: Lekcje myślenia (obywatelskiego). Edukacja polonistyczna wobec współczesnego świata (Poznań 2018)
oraz Czytanie świata. Reportaże Ryszarda Kapuścińskiego w edukacji polonistycznej (Poznań 2007); współautor podręcznika akademickiego dotyczącego dydaktyki kształcenia polonistycznego Innowacje
i metody. W kręgu teorii i praktyki, pod red. M. Kwiatkowskiej-Ratajczak (Poznań 2011). Publikował
i publikuje m.in. w „Polonistyce”, „Nowej Polszczyźnie”, „Polonistyce. Innowacjach”, „Polonistycznym Postscriptum”, „Kontekstach Kultury” oraz w kilkunastu tomach zbiorowych. Wiele napisanych przez niego artykułów dotyczy reportażu oraz szkolnej refleksji nad współczesnością.
dr hab. Agnieszka Rypel - profesor Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego na Wydziale Językoznawstwa
w Katedrze Stylistyki i Pragmatyki Językowej, Kierownik Centrum Nauczania Języka Polskiego dla Obcokrajowców UKW. Autorka dwóch monografii oraz kilkudziesięciu artykułów o tematyce związanej między innymi z dydaktyką literatury i języka polskiego, również jako obcego, a zwłaszcza nowych koncepcji kształcenia językowego, tworzenia wypowiedzi pisemnych oraz ideologizacji dyskursu edukacyjnego.
Joanna Lilpop - absolwentka Wydziału Biologii UW, współtworzyła i kierowała BioCentrum Edukacji Naukowej oraz Fundację BioEdukacji. Opracowywała i wdrażała programy edukacyjne w środowisku edukacji pozaformalnej. W Pracowni Dydaktyki Biologii na Wydziale Biologii UW oraz w Szkole Edukacji PAFW i UW uczy przyszłych nauczycieli dydaktyki biologii oraz sztuki nauczania.