Francja - dzień pierwszy, czyli dyskusja o postrzeganiu kultury
Nie ma jednej uniwersalnej definicji kultury, w tej chwili można się ich doszukać aż 164. W środowisku szkoły międzykulturowej warto ustalić między sobą wspólne rozumienie pojęcia kultury i różnorodności. To ułatwia dialog w analizie konkretnych historii i przypadków. Geert Hofstede kulturę rozumiał jako zbiorowe zaprogramowanie umysłu, które odróżnia członków jednej grupy lub kategorii od członków innej. Na tej podstawie wyodrębnił on sześć podstawowych wymiarów kultury, gdzie wymiar jest to aspekt zjawiska, jaki można zmierzyć i wyrazić liczbowo. Wyniki badań wykazały, że pewne wzorce myślenia, odczuwania i zachowania są charakterystyczne dla przedstawicieli danego narodu: dystans władzy, unikanie niepewności, motywacja do sukcesu, indywidualizm, cele długoterminowe oraz przyzwolenie – zgoda na zaspokajanie naturalnych pragnień jednostki związanych z czerpaniem radości z życia. Podczas dzisiejszych zajęć z Davidem z Learn instytut poznaliśmy ciekawe narzędzie do porównania tych wymiarów. Do naszych wyników, które dziś analizowaliśmy odniesiemy się w naszej projektowej publikacji. Dziś jednak zachęcamy Was - spróbujcie sami i wybierzcie jeden lub kilka krajów z listy na stronie, której link zamieszczamy poniżej, aby zobaczyć wartości dla konkretnych państw.