Bydgoski Czwartek Edukacyjny – o dzisiejszej młodzieży, pokoleniach i potrzebie porozumienia

Opublikowano: 2025-11-04 08:31, Numer artykułu: 104534 , Autor: J.Gralak

Bydgoski Czwartek Edukacyjny – o dzisiejszej młodzieży, pokoleniach i potrzebie porozumienia

12 czerwca w siedzibie MOEN w Bydgoszczy odbyło się ostatnie w tym roku szkolnym spotkanie w ramach cyklu Bydgoskich Czwartków Edukacyjnych. Tematem przewodnim była refleksja nad współczesną młodzieżą – kim są dzisiejsi uczniowie, w jakim świecie dorastają i jak my – dorośli – możemy ich lepiej rozumieć i wspierać. Spotkanie zatytułowane „Ta dzisiejsza młodzież…, czyli kto chodzi[ł] do szkoły? Charakterystyka pokoleń uczniów” przyciągnęło licznych pedagogów, wychowawców i osoby zainteresowane edukacją.

W dyskusji w roli ekspertów udział wzięli:

  • Pani dr Katarzyna Ludwikowska – ekspertka w zakresie nauk społecznych,
  • Pani Małgorzata Pilewska-Woźniak – dyrektor Szkoły Podstawowej nr 66,
  • Pan Szymon Thiesler – nauczyciel muzyki i jednocześnie absolwent szkoły, w której obecnie pracuje.

Pokolenia – zderzenia czy szansa na porozumienie?

Dr Katarzyna Ludwikowska rozpoczęła spotkanie, przedstawiając ramy teoretyczne dotyczące pokoleń – od tzw. baby boomers, przez pokolenia X, Y, Z, aż po dzieci z generacji Alfa i nadchodzącej Bety. Zwróciła uwagę, że mimo popularności podziałów pokoleniowych w mediach i biznesie, model ten nie ma pełnego uzasadnienia naukowego – to zbiór hipotez, a nie ugruntowana teoria. Jej zdaniem warto jednak traktować te różnice jako punkt wyjścia do budowania mostów międzypokoleniowych, a nie do pogłębiania podziałów.

– „Zderzenia pokoleń nie muszą być złe. Często to one stają się początkiem wyższej formy porozumienia” – podkreślała dr Ludwikowska.

Młodzież oczami dyrektorki i nauczyciela

Dyrektor Małgorzata Pilewska-Woźniak w swojej wypowiedzi odniosła się do obserwacji z codziennej pracy z uczniami. Zauważyła, że dzisiejsze dzieci i młodzież są inne niż kiedyś – bardziej zamknięte, obciążone emocjonalnie i potrzebujące autentycznego wsparcia.

– „Dzieci nie chcą już kazań i przemówień. Potrzebują rozmowy i zrozumienia” – mówiła, chwaląc m.in. inicjatywę ograniczenia telefonów w szkołach, co według niej zwiększyło bezpośrednie kontakty między uczniami.

Z kolei Szymon Thiesler zauważył, że wielu uczniów jest „zaopiekowanych” przez technologie, a nie przez dorosłych. Brakuje im autentycznego kontaktu z rodzicami, którzy często zrzucają obowiązki wychowawcze na szkołę. – „Aby zrozumieć ucznia, trzeba czasem stać się dzieckiem, mówić jego językiem, wejść w jego świat” – podkreślał nauczyciel.

Głos publiczności – empatia, wsparcie, odpowiedzialność

W dyskusję włączyli się także uczestnicy spotkania. Zwracano uwagę na rosnącą liczbę uczniów z doświadczeniem trudnych emocji, zaburzeń, traum, a także specjalnych potrzeb edukacyjnych. Zgłaszano potrzebę zwiększenia wsparcia psychologicznego i wychowawczego w szkołach, ale także pracy z rodzinami – zwłaszcza tymi rozbitymi lub obciążonymi kryzysami.

Zauważono również nowe zjawiska społeczne, jak tzw. „komputerowe rodzicielstwo”, czyli wychowanie zastąpione przez technologię, oraz wszechobecną cyfrową kontrolę, np. przez e-dzienniki, które nierzadko zastępują realny kontakt.

Czy możliwe jest porozumienie międzypokoleniowe?

Pod koniec spotkania wybrzmiały głosy nawołujące do szczerej, empatycznej i autentycznej komunikacji z młodym pokoleniem. Uczestnicy zgodzili się, że młodzież nie szuka autorytetów „z góry” – chce autentyczności i zrozumienia. Ważne jest, aby dorośli – zarówno rodzice, jak i nauczyciele – nie bali się przyznać do niewiedzy, słabości czy zmęczenia.

– „Pokolenie Z jest wrażliwe na problemy społeczne i troszczy się o przyszłość świata. Może ich nie rozumiemy, ale to my ich stworzyliśmy i to my ponosimy odpowiedzialność za to, jacy są” – powiedziała Pani dr Katarzyna Ludwikowska.

Wskazano także na potrzebę wsparcia dla samych nauczycieli, zmagających się z wypaleniem zawodowym i presją zadań. W tym kontekście Bydgoskie Czwartki Edukacyjne jawią się jako przestrzeń wytchnienia, refleksji i wspólnego szukania odpowiedzi na najważniejsze wyzwania współczesnej edukacji.

 

Bydgoskie Czwartki Edukacyjne to inicjatywa, która – jak podkreślano wielokrotnie podczas spotkania – pozwala zatrzymać się w biegu codzienności, porozmawiać i poczuć, że w świecie edukacji nie jesteśmy sami. I choć to ostatnie spotkanie w tym roku szkolnym, uczestnicy już czekają na kolejne – bo potrzeba rozmowy i zrozumienia nie kończy się nigdy. Mamy nadzieję na kontynuowanie tej międzyinstytucjonalnej inicjatywy w kolejnym roku szkolnym.