Wizyta studyjna metodyków w Czechach w ramach projektu Erasmus+ SCIENCE
W dniach 20-25.02. 2023 r. gościliśmy w szkole naszych partnerów Základní škola a Gymnázium w czeskich Vodnanach. Po raz pierwszy mieliśmy okazję zobaczyć, w jakiej okolicy pracują nauczyciele, z czym zmagają się na co dzień oraz jakie mają warunki pracy.
Rzeczywistość bardzo nas zaskoczyła. Miejscowość Vodnany to małe miasteczko zamieszkiwane przez zaledwie 6 tys. osób, ale posiada dwie szkoły podstawowe, dwie szkoły zawodowe oraz gimnazjum. Ponadto, mieści się tam ośrodek South Bohemian University, badający wodę i organizmy ją zamieszkujące.
Szkoła jest bardzo nowoczesna. Budynek powstał w 1975 roku, ale w 2001 już był odnawiany. Mieści około 1200 uczniów szkoły podstawowej i gimnazjum. Posiada specjalistyczne sale do nauki chemii, biologii, języków oraz warsztaty rękodzieła. Ponadto, znajduje się tam wiele kącików wypoczynkowych dla uczniów, a nauczyciele mają swoje gabinety, z których każdy wyposażony jest w komputer i drukarkę. Szkoła jest bardzo przestrzenna, jasna i nowoczesna, posiada ogromny teren przyszkolny, gdzie uczniowie hodują rośliny, zbierają wody opadowe do podlewania, obserwują ptaki przylatujące do karmników oraz grają w sporty.
Nasi partnerzy zapraszali nas do obserwowania swoich lekcji, zagłębiając się głównie metodologię STEM, pokazując to, jak sami pracują oraz jak dostosowali do swoich potrzeb pomysły przywiezione od nas, oraz pokazali nam inne ośrodki i instytuty, z którymi współpracują na co dzień.
Pierwszego dnia zostaliśmy zaproszeni do Střední rybářská škola a VOŠ VHE Vodňany. Jedynej w kraju szkoły ponadpodstawowej kształcącej uczniów w zakresie nauk o wodach i organizmach wodnych. Nauczyciel biologii oprowadził nas po całym kompleksie. Szkoła posiada okazy ryb z całego świata, sieć akwariów, muzeum stworzone przez samych uczniów „Zwierzęta z naszych lasów”, w którym znajdują się realne okazy wypchanych zwierząt znalezionych w czeskich lasach. Szkoła prowadzi także około 250 stawów rybnych, z czego część wyhodowanych ryb jest sprzedawana i generuje przychód szkoły na dokształcanie uczniów.
W kolejnym dniu obserwowaliśmy codzienną pracę współpracujących z nami nauczycieli. Obserwowaliśmy lekcję chemii, fizyki i biologii. Pierwszą lekcją była chemia, gdzie tematem przewodnim była sublimacja jodu. Na fizyce uczniowie wyznaczali gęstość czeskich koron za pomocą cylindra, suwmiarki i wagi, a starsi uczniowie poznawali tajemnice wahadła matematycznego. Obserwacje na biologii, czyli spotkanie z pszczołami z wykorzystaniem mikroskopu, prowadzone były przez młodszych uczniów szkoły.
Trzeci dzień naszej wizyty to wizyta w Centrum Techmania i Planetarium w Pilźnie, czyli zajęcia z chemii, biologii i fizyki w terenie. W programie był m.in. pokaz doświadczeń z ciekłym azotem, prelekcja w planetarium 3D i samodzielne doświadczanie.
Następnego dnia miałyśmy okazję zobaczyć, jak pracuje elektrownia jądrowa, odwiedzając Temelin. Tam, 90 kilometrów od granicy z Austrią, znajduje się elektrownia atomowa zapewniającą energię elektryczną. Jak wiadomo, nie można zobaczyć samego reaktora i kominów od wewnątrz, ale dzięki nowoczesnym technologiom udało się poznać proces pozyskiwania energii. Za pomocą okularów VR znaleźliśmy się w samym środku reaktora, a potem zwiedziliśmy wnętrze elektrowni, co wywarło na nas ogromne wrażenie.
Po powrocie do szkoły czekała na nas niespodzianka w postaci warsztatów IBSE przygotowanych przez goszczących nas nauczycieli. Było coś dla biologów, chemików, geografów i fizyków.
Na pożegnanie, ostatniego dnia zaplanowano obserwowanie atrakcyjnych zajęć dla biologów. Odwiedziliśmy, wspólnie z uczniami szkoły partnerskiej, centrum edukacji w Fakulta Rybarstvi a Ochrany Vod, gdzie braliśmy udział w kompleksowych zajęciach o ekosystemie jeziora. Uczniowie pracowali metodą IBSE, dobierając właściwe pH wody, ustalając warunki życia organizmów wodnych, poznawali gatunki organizmów planktonowych, ryb, ptaków i roślin.
Wizyta w Czechach przyniosła wiele inspiracji i pomysłów do dalszych działań. Jesteśmy gotowi pracować nad naszą wspólną publikacją metodyczną. Zapraszamy do śledzenia strony projektu.