Pierwszy dzień wizyty czeskich nauczycieli w MOEN
Projekt SCIENCE nabiera rozpędu. Realizujemy właśnie drugie zadanie, które polega realnej wymianie doświadczeń czeskich i polskich nauczycieli. Od 19 do 23 września będziemy gościć czwórkę nauczycieli z naszej partnerskiej szkoły w Vodnanach.
Plan mobilności zawiera:
- trzydniowe warsztaty w ramach metody "chemii w małej skali". Polega ona na pracy z małymi ilościami substancji, co zwiększa bezpieczeństwo eksperymentu, skraca czas jego realizacji i pozwala na bardziej szczegółową dyskusję. Innowacyjna technika "chemia małej skali" pozwala na nowoczesne, kompleksowe, przejrzyste, przyjazne i aktywizujące podejście do eksperymentalnej strony nauczania przedmiotów ścisłych,
- wizytę w Centrum Chemii w Małej Skali w Toruniu,
- panel dyskusyjny na temat dostosowania metod IBSE do czeskiej rzeczywistości edukacyjnej,
- zwiedzanie szkół podstawowych i średnich oraz panel dyskusyjny z nauczycielami STEM w Bydgoszczy,
- opracowywanie scenariuszy innowacyjnych metod nauczania,
- obserwowanie lekcji w polskiej szkole na podstawie metody IBSE.
Pierwszego dnia, mimo deszczowej aury, udało się zwiedzić stare miasto z aplikacją Aktywne Miasta, gdzie nasi gości wraz z uczniami szkoły podstawowej w Białych Błotach, rozwiązywali zadania z matematycznej gry miejskiej.
Zadania umieszczone są w najciekawszych turystycznych miejscach naszego miasta, jednocześnie pokazując, że matematyka jest wszędzie i jest niezwykle potrzebna.
Kolejnym punktem programu były odwiedziny w Szkole Podstawowej nr 41 w Bydgoszczy, gdzie gościliśmy na lekcjach matematyki oraz chemii. Motywem przewodnim lekcji były eksperymenty, doświadczenia i manipulacje obiektami przestrzennymi. Nauka przez doświadczanie z jednoczesnym badaniem rzeczywiści. Podczas lekcji chemii nasi gości mieli pierwszą styczność z walorem "chemii w małej skali", podczas której każdy uczeń jest zaangażowany oraz wykonuje dużą liczbę doświadczeń, jednocześnie zapamiętując reakcje.
Wraz z relacją z wizyty prezentujemy logo naszego projektu, które jest konkursowym dziełem czeskich uczniów.