"Nauka nie dla szkoły, a dla życia" - ciekawostki z fińskiego systemu edukacji
By zrozumieć fińską koncepcję nauczania, a w tym aranżowania przestrzeni edukacyjnej, należy zajrzeć głębiej w fiński system edukacyjny. Dzisiejszy dzień pokazał nam, co stanowi fenomen szkoły fińskiej, a co za tym idzie — całego społeczeństwa, które w tym roku, okazało się najszczęśliwszym narodem świata.
Szeroko pojęta kultura zaufania, czyli brak egzaminów końcowych, szkoły publiczne, brak systemu oceniania, brak rankingu szkół, brak kontroli — to tylko kilka zagadnień, które obrazują, na czym skupia się fińska szkoła. Uczeń jest w centrum edukacji, a szkoła ma go przygotować przede wszystkim do życia. Potencjał ucznia jest tutaj hasłem kluczowym, kształtują go: społeczeństwo, środowisko, stopień zaangażowania, umiejętność krytycznego myślenia, kreatywność, uczciwość, pewność siebie, ciekawość oraz radość uczenia się. Popularnym stwierdzeniem jest "no dead-ends education", co oznacza, że jest ona prosta i czytelna, bez zawirowań i zaułków.
Fińskie podejście wiele tłumaczy w przestawionych nam aranżacjach sal lekcyjnych. Są one kolorowe, zawierające strefy relaksu oraz możliwość nauki poprzez ruch, na przykład za pomocą zastąpienia krzeseł piłkami. Każda z nas prezentowała także układ mebli w swojej sali. Bardzo ciekawe okazały się pomieszczenia belgijskie oraz hiszpańskie.
W ramach poznawania różnych przestrzeni edukacyjnych odwiedziliśmy dzisiaj także bibliotekę Oodi. Miejsce z przestrzenią do nauki dla każdego, od miłośników gier komputerowych po lubiących ciszę moli książkowych. Już dzisiaj zapraszamy na serię szkoleń prezentujących możliwości pracy z przestrzenią.