Kolejny dzień szkolenia metodyków w Finlandii
Fiński system nauczania nie przestaje nas zachwycać. Dzisiaj spacerowaliśmy ulicami Helsinek, poznając miejsca pierwszych i innowacyjnych szkół w mieście, centrów kształcenia nauczycieli oraz poznając ideę fińskiej dwujęzyczności.
W Finlandii bardzo ciężko zostać nauczycielem. Studia stanowią jedne z najtrudniejszych w kraju i bardzo ciężko się na nie dostać. Przyszli nauczyciele swoje kolegia mają przy publicznych szkołach dla dzieci, co oznacza natychmiastową praktykę, weryfikację swoich umiejętności pedagogicznych oraz kształtowanie umiejętności pracy z dzieckiem. A więc teoria połączona z ciągłą praktyką pod nadzorem już wykształconych nauczycieli i profesorów. Studia nauczycieli w szkołach podstawowych trwają sześć lat. Pierwsze trzy lata studenci uczą się zagadnień związanych z pedagogiką ogólną, a przez kolejne uczą się nauczania matematyki, przyrody, języków fińskiego, szwedzkiego oraz angielskiego. W szkole podstawowej, która trwa 9 lat, do 13 roku życia dzieci są uczone przez jednego nauczyciela. Oceniane są tylko kluczowe umiejętności z najważniejszych przedmiotów. Bardzo ciekawa była dla nas informacja o zapewnieniu bezpieczeństwa dzieciom na drogach. W związku z problemem spacerowania ze szkoły z telefonami postawiono zaangażować policję do obserwowania i zapewniania bezpieczeństwa na przejściach. Wszystkie lekcje kończą się o tej samej porze, zatem codziennie około godziny 13.30 pod każdą szkołą w dużych miastach policja przeprowadza dzieci i poucza o zasadach bezpiecznego przemieszczania się. Dzieciom nie wolno wyjmować telefonu podczas podróżowania.
Zaciekawił nas także system dwujęzyczności fińskiego społeczeństwa. Całe społeczeństwo mówi w dwóch językach: fińskim i szwedzkim, które uważana są za równoważne i obowiązujące. Ponadto, Finowie mówią także biegle w języku angielskim, między innymi dzięki anglojęzycznej telewizji.
Dzisiejsze zajęcia i spacer edukacyjny pokazały nam bardzo istotną rzecz, uczyć się można zawsze i wszędzie, a dzwonek nie kończy procesu edukacyjnego. Nauczyciele są kreatorami przestrzeni, która wpływa na proces przyswajania wiedzy, odkrywania i doświadczania. Ważnym trendem jest nauczanie skoncentrowane na uczniu oraz kształtowanie kompetencji przyszłości.
Te i wiele innych ciekawych zagadnień z chęcią przekażemy na szkoleniach dla nauczycieli w MOEN.