I Festiwal pomysłów na "Przestrzeń Edukacji na miarę ucznia XXI wieku"

Opublikowano: 2023-04-20 17:51, Numer artykułu: 67510 , Autor: J.Gralak

Relacja z festiwalu „Przestrzeń edukacji na miarę ucznia XXI wieku”

20 kwietnia w Miejskim Ośrodku Edukacji Nauczycieli
w Bydgoszczy odbył się "I Festiwal Przestrzeni edukacji na miarę ucznia XXI wieku”. Wydarzenie było częścią realizowanego przez MOEN projektu Erasmus+ na temat zmian w przestrzeni edukacyjnej
w szkołach.


Założeniem kończącego się już projektu było wypracowanie rekomendacji dotyczących planowania i zagospodarowania przestrzeni edukacyjnej w szkołach, tak by była ona bliska uczniom, czyli bezpośrednim jej odbiorcom. Doświadczenia w tym zakresie zdobywane były przez cztery metodyczki oraz konsultantkę Miejskiego Ośrodka Edukacji Nauczycieli w Finlandii, kraju, który stanowi wzór innowacyjnych rozwiązań w edukacji. Nabyta wiedza i refleksje przekazywane były dalej podczas szkoleń, warsztatów oraz spotkań z nauczycielami.

Niezwykle ważną i powtarzającą się informacją zwrotną uczestników form doskonalenia, był widoczny brak zaangażowania samych uczniów w tworzenie i projektowanie swojej przestrzeni szkolnej. My, nauczyciele, nie pytamy swoich uczniów, w jakich warunkach uczy im się najlepiej, co możemy zrobić, by szkoła stała się miejscem, w którym chętnie spędzają czas, ale i są za nią współodpowdzialni. Poznanie potrzeb, wizji i planów uczniów powinno być bardzo ważne dla osób projektujących przestrzenie szkolne, nauczycieli, dyrektorów i organów nadzorujących szkoły. W naszej rzeczywistości edukacyjnej uczniowie nie mają poczucia wpływu na przestrzeń nauki, nie znamy ich wizji. Za pomocą konkursu chcieliśmy dać im głos, umożliwić wyrażenie potrzeb oraz dać upust drzemiącej w nich kreatywności.


W festiwalu wzięło udział 25 Uczestników i Uczestniczek z różnych szkół w regionie. Na podsumowaniu zaprezentowali się uczniowie i uczennice z czterech szkół:

  • Zespołu Szkół nr 29 w Bydgoszczy,
  • Publicznej Szkoły Podstawowej w Piotrkowie Kujawskim,
  • Liceum Ogólnokształcącego Towarzystwa Salezjańskiego w Bydgoszczy,
  • Szkoły Podstawowej nr 41 w Bydgoszczy.

Prace uczniów były bardzo zaskakujące, pomysłowe, kreatywne i wykonane z różnego rodzaju materiałów. Mieliśmy przyjemność podziwiać makiety, obrazy, rysunki, grafiki 3D oraz film z projektem w Minecrafcie.

Elementem wspólnym prezentowanych prac była powtarzająca się potrzeba wyjścia z nauką poza mury szkolne. Okazuje się, że wymarzona przestrzeń naszych uczniów, to lekcja na powietrzu, w otoczeniu zieleni, zaprojektowana w sposób umożliwiający odpoczynek i wyciszenie się, ale także pracę umysłową. Uczestnicy prezentujący zaplanowane przez siebie przestrzenie, opowiadali o przeniesieniu naturalnej zieleni do wnętrza szkół, w postaci dużej ilości roślin, za które sami byliby odpowiedzialni. Ich wizje to szkoły przestrzenne, z szerokimi korytarzami, miejscami wypoczynkowymi oraz ogromną ilością przeszklonych ścian i dachów, by jak najwięcej korzystać ze światła dziennego. Prezentacje wszystkich projektów bardzo dużo uwagi proświęcały także zagadnieniom ekologii i przyrody. Jedna z uczennic opisując swój projekt, powiedziała: „Boję się, że gdy dorosnę, niektóre zwierzęta czy rośliny będę mogła zobaczyć tylko w książkach. Gdybyśmy mieli kontakt z przyrodą cały czas, poczulibyśmy się jej częścią i może wtedy bardziej zadbalibyśmy o środowisko. Śpiew ptaków, szum wody sprawiają, że się wyciszamy, zwalniamy. Drzewa i rośliny sprawiają, że mamy czym oddychać. Powinniśmy mieć większą świadomość, że jeśli ich zabraknie, nie będzie i nas”. Inna uczestnika wymyśliła salę lekcyjną, którą nazwała „plaża”, z piaskiem, w której lekcje odbywałyby się na boso.


Piękne i mądre słowa, dużo kreatywnych pomysłów dających do myślenia nam, dorosłym. A czasami wystarczy wyjść na lekcją poza mury szkolne, poszukać zieleni, lub umożliwić uczniom wyciszenie się… nauka zawsze i wszędzie. Tak niewiele, a może przynieść niesamowite efekty.

Wszystkim Uczestniczkom i Uczestnikom serdecznie gratulujemy, dziękujemy za odwagę w podzieleniu się swoimi pomysłami, liczymy na to, że chociaż część z nich uda się wprowadzić do naszych szkół. 

 

Organizatorki:

Aleksandra Podżerek oraz Joanna Gralak