"Cztery filary edukacji" - nowy projekt Erasmus+ realizowany w MOEN

Opublikowano: 2024-01-05 13:37, Numer artykułu: 77298 , Autor: J.Gralak

 

Podnoszenie Kwalifikacji Kadry Edukacyjnej w Zespole MOEN poprzez Kształtowanie Kompetencji 4K

 

W dzisiejszym świecie, w którym technologia, globalizacja i dynamiczne zmiany społeczne stawiają przed edukacją nowe wyzwania, istotne jest, aby nauczyciele byli wyposażeni w nowoczesne metody nauczania i umiejętności niezbędne do kształtowania kompetencji 4K (komunikacji, współpracy, kreatywności i myślenia krytycznego) u swoich uczniów. Dlatego zespół MOEN postawił sobie ambitny cel podniesienia kwalifikacji kadry edukacyjnej poprzez udział w zagranicznej formie kształcenia. Napisano projekt Erasmus+ "Cztery filary przyszłości w edukacji - od teorii do zastosowania", na którego realizację otrzymano 9 395,00 EUR. Projekt będzie realizowany przez kolejnych 12 miesięcy.

 

Cele Projektu:

  1. Podniesienie kwalifikacji zespołu MOEN: Projekt zakłada udział zespołu MOEN w zagranicznej formie kształcenia, która odbędzie się w renomowanym ośrodku szkoleniowym we Włoszech. Uczestnicy zapoznają się z nowatorskimi modelami kształtowania kompetencji 4K, co pozwoli na adaptację tych rozwiązań do lokalnych realiów.

  2. Wyposażenie nauczycieli ze środowiska lokalnego: Efekty projektu będą kierowane do nauczycieli, zwłaszcza tych pracujących w środowisku wiejskim. Celem jest świadome wykorzystanie kompetencji 4K w procesie nauczania, co przyczyni się do zwiększenia atrakcyjności zajęć i efektywności nauczania.

  3. Przygotowanie uczniów na proces samokształcenia: Kluczowym aspektem projektu jest skierowanie działań na korzyść uczniów. Zależy nam na przygotowaniu młodzieży, w tym także uczniów ze specjalnymi potrzebami, do nieustannego procesu samokształcenia. Projekt ma wpływać na świadomość uczniów dotyczącą znaczenia nauki przez całe życie.

Realizacja Działań:

Głównym działaniem projektu jest udział zespołu MOEN w zagranicznej formie kształcenia we Włoszech. Po powrocie zespołowi będzie przyświecać zadanie dostosowania zdobytej wiedzy do polskich realiów edukacyjnych. To przełoży się na stworzenie modelu 15 metod pracy rutynami myślowymi w obszarze wieloprzedmiotowym, który zostanie upowszechniony w formie przewodnika metodycznego.

Działania po wdrożeniu będą obejmować praktykę, w tym warsztaty, szkolenia, lekcje otwarte, oraz przestrzeń cyfrową, taką jak webinaria, sieci współpracy, dobre praktyki i filmy instruktażowe. Celem jest nie tylko zdobycie wiedzy, ale także praktyczne jej zastosowanie w codziennym nauczaniu.

 

Efekty i Długofalowe Korzyści:

Zespół MOEN wierzy, że podniesienie kwalifikacji przyczyni się do poszerzenia oferty szkoleniowej, co z kolei wpłynie na rozwój nauczycieli lokalnych placówek. Stworzone narzędzia, takie jak filmy instruktażowe, wirtualne biuletyny czy prezentacje, będą stanowiły kompleksowe wsparcie dla nauczycieli w kształtowaniu kompetencji 4K.

Poprzez upowszechnianie zdobytej wiedzy i dobrych praktyk, projekt ma na celu zwiększenie świadomości uczenia się uczniów oraz poprawę ich wyników. Narzędzia i dobre praktyki będą poddane ewaluacji, co umożliwi dostosowanie ścieżki wsparcia do konkretnych potrzeb placówek edukacyjnych.

W rezultacie, projekt MOEN nie tylko przyczyni się do podniesienia jakości edukacji, ale również stanie się inspiracją dla innych placówek, dążących do nowoczesnych i skutecznych metod nauczania.

 

Zachęcamy do śledzenia postępów realizacji projektu oraz ciekowych, nowych form szkoleniowych z nim związanych.